"Hakikat dari WAJIBUL UJUD itu ialah YANG WAJIB ADA hanyalah AKU, Tiada
yang lain, Yang lain tidak ada, karna TAUHID itu ialah mengetahui AKU,
melihat AKU dan SEJATINYA AKU
_____________________________________
AKU itu ESA dan tiada sekutu bagi KU, walaupun ada bertingkat-tingkat dari segi BADAN, AKAL, RUH, SIRR, NUR, DZAT, hakikatnya AKU bukanlah salah satu dari tingkat tingkat itu, hakikat AKU ialah meliputi semua keadaan dan seluruh Alam
_____________________________________
benda-benda yang wujud bukan dari tidak ada, tetapi adalah dari A'YAN SABITAH, bentuk bentuk tetap dalam Ilmu KU Yaitu dari WUJUD AKU, karna Perintah AKU pada kalam KUN adalah pada benda yang ada, Yang tidak ada tidak dapat menerima Perintah KUN itu
_____________________________________
Tiada perbedaan hanya Satu Jua Yaitu WUJUD MUTLAKNYA AKU, Yang AKU perintah itu mestilah ada atau WUJUD untuk menerima perintah dan ini ialah A'YAN SABITAH
_____________________________________
Ibnu Arabi mengatakan : "WUJUD tidak lebih dari SATU Yang sama itu menzahirkan kepada Diri-Nya dengan Diri-Nya seperti air menzahirkan dirinya dalam bentuk Es. Jadi tiada yang FANA' ianya HU SEMATA, Yang lain tidak lebih dari hanya nama-nama dan benda-benda pada pikiran jua, hakikatnya AKU Yang Satu, karna Semua nama-nama adalah penzahiran daripada satu hakikat, Kadang-kadang hakikat itu lautan, kadang-kadang buih, kadang-kadang ombak, kadang-kadang Es kadang-kadang salju, kadang-kadang Allah, kadang-kadang makhluk"
_____________________________________
Nama itu banyak, Ada JANDA ada GADIS.yang dinamakan itu hanya satu, dan bentuk-bentuk itu adalah DIRIKU SENDIRI, pada zahirnya dan pada hakikatnya semua benda-benda adalah WUJUD, karna WUJUD itu adalah AKU, AKU itu ADA, NYATA
_____________________________________
WUJUD MUTLAK itu ialah AKU, Pembatasnya ialah DIRIKU SENDIRI, AKU mengetahui DIRIKU sendiri, dari segi mengetahui inilah AKU menjadi WAJIB, Pelaku tanpa kwalitas, pencipta Yang berkuasa, menjadi Hakikat Insan kamil bagi Alam semesta ini.
______________
(Tuak Lombok ilahi)
_____________________________________
AKU itu ESA dan tiada sekutu bagi KU, walaupun ada bertingkat-tingkat dari segi BADAN, AKAL, RUH, SIRR, NUR, DZAT, hakikatnya AKU bukanlah salah satu dari tingkat tingkat itu, hakikat AKU ialah meliputi semua keadaan dan seluruh Alam
_____________________________________
benda-benda yang wujud bukan dari tidak ada, tetapi adalah dari A'YAN SABITAH, bentuk bentuk tetap dalam Ilmu KU Yaitu dari WUJUD AKU, karna Perintah AKU pada kalam KUN adalah pada benda yang ada, Yang tidak ada tidak dapat menerima Perintah KUN itu
_____________________________________
Tiada perbedaan hanya Satu Jua Yaitu WUJUD MUTLAKNYA AKU, Yang AKU perintah itu mestilah ada atau WUJUD untuk menerima perintah dan ini ialah A'YAN SABITAH
_____________________________________
Ibnu Arabi mengatakan : "WUJUD tidak lebih dari SATU Yang sama itu menzahirkan kepada Diri-Nya dengan Diri-Nya seperti air menzahirkan dirinya dalam bentuk Es. Jadi tiada yang FANA' ianya HU SEMATA, Yang lain tidak lebih dari hanya nama-nama dan benda-benda pada pikiran jua, hakikatnya AKU Yang Satu, karna Semua nama-nama adalah penzahiran daripada satu hakikat, Kadang-kadang hakikat itu lautan, kadang-kadang buih, kadang-kadang ombak, kadang-kadang Es kadang-kadang salju, kadang-kadang Allah, kadang-kadang makhluk"
_____________________________________
Nama itu banyak, Ada JANDA ada GADIS.yang dinamakan itu hanya satu, dan bentuk-bentuk itu adalah DIRIKU SENDIRI, pada zahirnya dan pada hakikatnya semua benda-benda adalah WUJUD, karna WUJUD itu adalah AKU, AKU itu ADA, NYATA
_____________________________________
WUJUD MUTLAK itu ialah AKU, Pembatasnya ialah DIRIKU SENDIRI, AKU mengetahui DIRIKU sendiri, dari segi mengetahui inilah AKU menjadi WAJIB, Pelaku tanpa kwalitas, pencipta Yang berkuasa, menjadi Hakikat Insan kamil bagi Alam semesta ini.
______________
(Tuak Lombok ilahi)
Posted by 11:09:00 and have
0
komentar
, Published at
No comments:
Post a Comment